Sedmý Imám Můsa bin Džáfar (mír budiž s ním)
Tituly : Al Kázim, Faqih, Alim, Abdu Sálih, Babul Haváidž
(tituly byly užívány místo pravého imámova jména, protože jen zmínka jeho jména vedla k zatýkání, týrání i smrti.)
Narození : 7.den měsíce Safar v r.128 hidžry v Abwa (místo mezi Mekkou a Madínou)
Maminka : Hamída al Berberíja
Otec : Imám Džáfar Sádik (mír s ním)
Zemřel : 25.dne měsíce Radžab 183 let po Hidžře v Bagdádu
Pohřben : Kazmain, Irák
Jeho rodiče a dětství:
Maminka : Umm Hamída byla otrokyní,která byla přivedena do Medíny a vykoupena na svobodu pátým imámem(mír s ním) pro svého syna za 17 dirhamů. První věc, kterou jí řekl bylo:
,,Ty jsi Hamída (velebená) v tomto světě a Mahmůda (chválihodná) v životě příštím.''
Když se ženy Medíny přicházely ptát šestého imáma na otázky ohledně náboženství, posílal je za Um Hamídou a říkával : ,,Její odpověďi jsou jako ty podané mnou.´´
Imám Můsa (sa) se narodil v Abvě, když se jeho rodiče vraceli z Mekky. Jakmile se narodil, provedl prostraci a recitoval kalimu a dosvědčil pozici imámů jeho předků včetně svého.
Dětství:
Lidé byly svědky zázraků imáma Můsy (sa) již od dětství.Když například Jakub al Saradž navštívil šestého imáma a ten mu řekl, aby pozdravil jeho teprve týden starého syna Můsu,
který byl ještě v kolébce, tak mu malý imám na pozdrav odpověděl a poradil mu, aby změnil jméno jeho dcery, které Alláh nemá rád.
Imám Džáfar Sádik (sa) opakovaně zdůrazňoval a informoval lid o jeho pozici imáma, protože si byl vědom lidí, kteří se po jeho smrti rozdělí.
Imám Můsa al Kázim (sa) strávil dvacet let svého života pod laskavou ochranou svého zbožného otce. Jeho zděděná genialita a talentem nadané přednosti kombinované s osvíceným vedením a vzděláním od imáma Džafara Sádika se prokázaly v jeho budoucí osobnosti.Šíitský proslulý učenec Allama Madžlisi zaznamenal, že jednou Abu Hanífa (sunnitský učenec) hledal imáma Džáfara Sádika, aby mu položil otázku. Imám spal a tak se rozhodl čekat, dokud se neprobudí. Mezitím vyšel z domu imám Můsa al-Kázim, kterému bylo teprve 5 let.Abu Hanífa mu salutoval a zeptal se jej : , Ó synu proroka, jaký je tvůj názor ohledně skutků člověka? Koná skutky sám nebo je přinucen Alláhem? Pětiletý imám bez váhání odpověděl :
,Ó Abu Hanífo, skutky člověka můžou být omezeny na tři možnosti. První je, že je Bůh koná sám, zatímco člověk je bezmocný. Druhá je, že Bůh i člověk jsou za ně stejně zodpovědní. A třetí je, že je člověk koná sám. Pokud je první hypotéza správná, tak viditelně demonstruje nespravedlivost Boha, který trestá Svá stvoření za hříchy, které nespáchaly.Pokud příjmeme druhou variantu, i tehdy bude Bůh nespravedlivý, když potrestá člověka za hříchy, ve kterých byl sám společníkem. Nepřijatelnost obou možností je vzhledem k Bohu očividná. Tudíž jsme přirozeně ponecháni třetí alternativě a to, že lidé jsou absolutně zodpovědní za své skutky.´
Imám Džafar (sa) zemřel 25.Šawálu roku 148 hidžry a ve stejný den se imám Můsa Kázim (sa) stal jeho nástupcem - sedmým imámem. Období jeho funkce imáma trvalo 35 let. V první dekádě mohl v poklidu vykonávat povinnosti svého úřadu a pokračoval v propagaci učení Svatého Proroka (mír a Boží požehnání s ním i s jeho rodinou).Později se však stal obětí vládnoucích králů a větší část svého života strávil ve vězení.
Politické podmínky
Imám Můsa al Kázim (sa) žil v nejkritičtějších časech za režimu despotických abásovských vládců, kteří se vyznačovali tyranií a krutovládou. Byl svědkem vlády Mansůra Dawanaqiho, Mahdího A Haruna Rášida. Mansůr a Hárun Rášid byli despotičtí vládci, kteří nechali vyvraždit spoustu nevinných potomků Svatého Proroka (mír budiž s ním a s jeho rodem).Tisíce těchto nevinných mučedníků bylo pohřbeno zaživa ve zdech a nebo uvězněno v hrozivých a tmavých žalářích. Tito zvrácení chalífové neznali žádnou lítost nebo spravedlnost a zabíjeli a vraždili pro potěšení z lidského utrpení.Imám Můsa (mír s ním) byl ušetřen tyranie Mansůra, který byl zaměstnán svým projektem- výstavbou nového města Bagdádu a tak neměl čas imáma pronásledovat. 157let po hidžře byla výstavba Bagdádu ukončena a rok poté jeho zakladatel zemřel.Po Mansůrovi nastoupil na trůn jeho syn Mahdi.Několik let zůstal k imámovi lhostejný, když však v roce 164 hidžry přijel do Medíny a doslechl se o imámově skvělé reputaci, nemohl se ubránit žárlivosti a jiskra rodové zášti vůči ahlulbayt (mír s nimi) znovu vzplanula. Odvedl imáma do Bagdádu a uvěznil jej. Po roce si uvědomil svou chybu a imáma propustil na svobodu.