Džihád
Džihád znamená doslovně úsilí vynaložené kvůli Bohu.
Rozlišujeme dva druhy džihádu :
Džihád-e-akbar neboli Velký džihád a Džihád-e-Asghar neboli Malý džihád.
Malý džihád je vlastně boj proti nepřátelům a to pouze v případě, kdy jsou muslimové napadeni a za účelem ochrany. Islám striktně odsuzuje násilí proti nevinným životům. V islámu neexistuje žádné ospravedlnění pro terorismus.
Napadání civilistů a ničení jejich majetku sebevražednými atentátníky či jinými prostředky je harám (nedovolené, hřích) a ti, jenž to páchají jsou zločinci, né mučedníci.
Respekt vůči lidem jiných náboženství a kultůr je nedílnou částí principu islámu.
Imám Alí (as) řekl: ,, Lidé jsou rozděleni do dvou skupin. Buďto jsou tvými bratry ve víře, nebo bratry v humanitě.’’
Džihádem se však také rozumí jakékoli úsilí kvůli Alláhu. Může to být obstarávání domácnosti a rodiny, úsilí za nápravu lidských práv perem či slovem. Úmysl musí být vždy jen jediný – kvůli Alláhu, nikoli pro naše osobní cíle.
Velký džihád je boj se svým vlastním já a to proti zlým pohnutkám,špatným vlastnostem, touhám, zlosti, zvrácené představivosti a chtíči tak, aby se dostaly pod kontrolu rozumu, víry a poslušnosti k příkazům Alláha (SWT) až nakonec věřící dosáhne úplného očištění duše .
Toto úsilí – džihád al-nafs je mnohem důležitější než džihád na bitevním poli, protože v tomto boji proti sobě samému se člověk snaží porazit spoustu nepřátel, kteří přebývají uvnitř jeho vlastní existence. Ten, kdo bude v tomto úsilí úspěšný, může povýšit i nad úroveň andělů a ten kdo selže, může spadnout až na úroveň zvířat a dokonce může být zařazen mezi satany.
Vůdce věřících Imám Alí (as) řekl: ,, Ten, kdo bojuje proti sobě samému, aby byl poslušen Alláhu, má v očích Alláha postavení zbožného mučedníka’’
(Al-Amidi, hadith 3446)
Imám Alí (as) také řekl: